انواع گردو در ایران

1-نهال گردو محلی استان فارس (بوانات) : گردو در اکثر مناطق کشور قابل کشت میباشد و دارای طبعی کوهستانی و نیمه کوهستانی است ، ارتفاع آن به بیش از ۳۰ متر میرسد و بعد از سال پنجم به بار مینشیند و از مرغوبترین گردوهای ایرانی است. در نتایج تحقیقات جهاد دانشگاهی به عنوان بهترین گردوی ایران ( از نظر چربی و درصد مغز به پوست ) نام برده شده و محصول ان نیز به قیمت بالاتری به فروش میرسد.

2-نهال گردو اسرائیلی : گردو در اکثر مناطق کشور قابل کشت میباشد. از نظر صرفه اقتصادی به صرفه بوده زیرا یک سال بعد از کاشت در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوای درختان بارور شده و گردو میدهد .

3 -نهال گردو محلی تویسرکان : گردو در اکثر مناطق کشور قابل کشت میباشد ، ارتفاع آن به بیش از ۳۰ متر میرسد و بعد از سال پنجم به بار مینشیند و از مرغوبترین گردوهای ایرانی است.

4 -نهال گردو ضیاء آباد قزوین : گردو در اکثر مناطق کشور قابل کشت میباشد ، ارتفاع آن به بیش از ۳۰ متر میرسد و بعد از سال پنجم به بار مینشیند و از مرغوبترین گردوهای ایرانی است.

۵ –نهال گردو فرانکوت (فرانسوی) : با تنه نیمه بلند و قوی، اندازه محصول نسبتا ریز، زود به بار می نشیند و محصول زیادی می دهد و مغز آن بازارپسند است، نسبت به گونه های دیگر یکهفته دیرتر به بار مینشیند، به خاطر دیرگلی اغلب از خطر سرمای بهاره در امان است.

 


  • مطلب صرفا یک مطلب عمومی است اگر به صورت تخصصی و حرفه ای قصد باغداری درخت گردو را دارید و این که قصد تاسیس باغ گردو را دارید کتاب سیر تا پیاز درخت گردو برای شماست.
  • سیر تا پیاز درخت گردو برای باغداری درخت گردو لازم است، هر فردی که در حوزه درخت گردو فعالیت می کند و یا قصد احداث باغ گردو را دارد باید بداند که دنیای باغداری این درخت چه میگذرد و با شیوه های باغداری و نکات اختصاصی این درخت آشنا شود.

 

در صورتی که شما قصد احداث باغ گردو را دارید کتاب سیر تا پیاز درخت گردو شما را برای یک شروع قوی آماده می کند و دیدگاه شما را نسبت به این درخت تغییر خواهد داد.

برای مطالعه جزییات کتاب روی تصویر زیر کلیک کنید


 

۶ –نهال گردو لارا ( امریکایی) : ظرفیت باردهی آن بالاست، میوه آن زودرس است، تنه نیمه بلند و نیمه گسترده ای دارد، نسبت به بیماری باکتریوز حساس است، این رقم باید در مناطق عاری از یخبندان کاشته شوند.

۷ –نهال گردو پدرو : رقمی زودبازده، میوه آن درشت و پوست سنگینی دارد، گرمای شدید تابستان در کیفیت پوست سبز و مغز میوه این رقم تاثیر منفی دارد و به بیماری باکتریوز حساس است.

۸ –نهال گردو هارتلی : زود به بار می نشیند و در مناطقی بعمل می آید که یخبندان های بهاره است، میوه اش نیمه رس و کیفیت مطلوبی دارد، نسبت به باکتریوز و شانکر حساسیت دارد.

۹ –نهال گردو پاریزین (فرانسوی) : رشد کندی دارد و باردهی با تاخیر دارد، میوه ی آن مستطیلی و اندازه مناسب دارد، دیرگل و قوی و مقاوم با باکتریوز است.

۱۰ –نهال گردو هاروارد : رقم پرمحصولی بوده و بصورت پرچین کاشته می شود، برگهایش دیر ظاهر می شوند، میوه ی درشت گردو صاف دارد.

۱۱ –نهال گردو چندلر : درختی با رشد متوسط، میوه ی آن بیضی شکل و پوست سبز صاف و تیره ای دارد.

۱۲ –نهال گردو سانلند : میوه های درشت، طویل و بیضی دارد، بسیار زودرس و پرمحصول، به سرمای دیررس بهاره حساسیت دارد.

۱۳ –نهال گردو سجنوو (یوگوسلاوی) : درختی با رشد متوسط، میوه ی آن بیضی شکل و پوست سبز صاف و تیره ای دارد.

۱۴ –نهال گردو کانادایی : زود به بار می نشیند و در مناطقی بعمل می آید که یخبندان های بهاره است، در هر منطقه ای جوابگو می باشد، اما در مناطق کوهستانی بسیار مناسب است. میوه اش کیفیت عالی دارد و پوست آن کاغذی می باشد.

۱۵ –نهال گردو شیلی : زود به بار می نشیند و پربار، پوست آن به راحتی جدا می گردد، بسیار بازار پسند و نسبت مغز حدودا ۸۵% می باشد و تقریبا در هر منطقه ای جوابگو می باشد. میوه آن کیفیت عالی دارد و پوست آن کاغذی می باشد.

۱۶ –نهال گردو پیوندی (زودبازده) : ارتفاع ۳۰ تا ۵۰ سانت دارد و تعدادی گردو بر روی آن مشاهده میگردد ، محصول آن نسبتا ریز است.

17 –نهال گردو خوشه ای : با توجه به شرایط آب و هوایی، این درخت در پنج‌سالگی به مرحله اقتصادی رسیده و حدود یک‌هزار گردو در سال تولید می‌کند. در این نوع واریته، ارتفاع کوتاه این درخت است، بذر درخت گردوی خوشه‌ای پس از دو سال و در ارتفاع حداکثر یک متر در گلدان به مرحله باردهی رسیده و می‌توان محصول آن را برداشت کرد.

www-RoyaTarh-com(+989126868838)-Walnut