پیوند انگور

روش های ازدیاد انگور

ازدیاد انگور از دو روش جنسی و غیرجنسی ممکن است که روش اول مرسوم نبوده و معمولا کاشت نهال مرغوب و اصلاح شده انگور از روش های مختلف غیرجنسی انجام می شود.

قلمه زدن انگور

۱- قلمه زدن : قلمه گیری در دو زمان پاییز و یا اواخر زمستان انجام می شود. قلمه ها بایستی کاملا رسیده و خشبی بوده و روی پایه مادری به خوبی تغذیه شده باشد. فواصل بین گره ها در قلمه هایی که انتخاب می شود بایستی متوسط بوده و زیاد به هم نزدیک و یا زیاد فاصله دار نباشد. مقطع قلمه ها باید گرد بوده و باید از انتخاب قلمه های با مقطع پهن خودداری نمود.

مقطع بالایی قلمه ها باید ۴-۳ گره داشته و از ۲-۱ سانتیمتری بالای آخرین گره به صورت اریب برش زده شود. مقطع پایین قلمه باید درست از زیر قلمه و به طور افقی قطع شود. قلمه ها را در دسته هایی با هم بسته و به طوری که ته قلمه ها به سمت پایین قرار بگیرد. قرار می دهند.

قلمه ها قبل از کاشت در ماسه مرطوب و در شرایطی مناسب برای ریشه دهی سرمادهی می شوند. قلمه ها را تا مدتی در شرایط نسبتا سرد (که سبب کاهش تدریجی میزان هورمون (اسید آبسیزیک ) خواب گیاه شده و بر میزان هورمون جیبرلین که سبب بیدار شدن گیاه می شود می افزاید) نگهداری می کنند. بعد از این مدت قلمه ها را در هوای آزاد و در زمینی که حدود ۷۵-۶۰ سانتیمتر از عمق آن ماسه باشد (معمولا در قسمت جنوبی زمین اصلی) تا تشکیل کالوس و در شرایط همواره مرطوب خاک نگه می دارند.

قلمه ها پس از آن تا زمان ریشه دار شدن در خزانه کشت می شوند. برای موفقیت بیشتر کار بهتر است قلمه ها به مدت یک تا دو سال در خزانه نگهداری شده و سپس به زمین اصلی انتقال داد.

خوابانیدن شاخه های دراز یکساله ی انگور

۲- خوابانیدن : در این روش شاخه های دراز یکساله را در پاییز زیر خاک کرده و پس از ریشه دار شدن همه گره های ریشه دار شده را جدا کرده و به صورت گیاه مستقل کشت می کنند.

 

 


  • این مقاله صرفا یک مطلب عمومی است اگر به صورت تخصصی و حرفه ای قصد باغداری درخت انگور را دارید و این که قصد تاسیس باغ انگور را دارید کتاب سیر تا پیاز درخت انگور برای شماست.
  • سیر تا پیاز درخت انگور برای باغداری درخت گردو لازم است، هر فردی که در حوزه درخت انگور فعالیت می کند و یا قصد احداث باغ انگور را دارد باید بداند که دنیای باغداری این درخت چه میگذرد و با شیوه های باغداری و نکات اختصاصی این درخت آشنا شود.

در صورتی که شما قصد احداث باغ انگور را دارید کتاب سیر تا پیاز درخت انگور شما را برای یک شروع قوی آماده می کند و دیدگاه شما را نسبت به این درخت تغییر خواهد داد.

برای مطالعه جزییات کتاب روی تصویر زیر کلیک کنید

 

کتاب سیر تا پیاز درخت انگور

 


 

 

 

 

روش های پیوند زدن انگور

۳- پیوند زدن : معمولا از این روش برای ازدیاد ارقام مطلوب و یا پر عملکرد بر روی پایه های مقاوم به شرایط نامساعد خاک و عوامل بیماریزا استفاده می کنند.

 

مزایای پیوند انگور

۱- ایجاد باغ های یکدست تجارتی با میوه های مرغوب و از ارقام شناخته شده و پر محصول صادراتی و تهیه کشمش یکدست
۲- استفاده از مزایای پایه های قوی که نسبت به شرایط نامناسب محیطی خاک، آفات و بیماری ها مقاوم هستند
۳- جوان کردن باغات قدیمی که ریشه آنها سالم می باشد
۴- مقابله با برخی آفات و بیماری ها از جمله شته خطرناک فیلوکسرا

 

انواع روش های پیوندی انگور

روش های پیوندی متفاوتی مانند اسکنه، نیمانیم، شکمی و چیپ در انگور استفاده می شود اما یکی از بهترین روشهای پیوند انگور پیوند اسکنه سبز انگور می باشد.

 

 

پیوند اسکنه سبز انگور

پیوند اسکنه سبز انگور درصد گیرایی و موفقیت بالایی نسبت به سایر روش های پیوند انگور دارد و انجام آن نیز آسان تر می باشد. این روش پیوند نیازی به قطع کامل درختی که روی آن پیوند انجام شده ندارد بلکه می توان تا زمان بالغ شدن پیوند، از درخت قدیمی محصول برداشت کرد.

 

فصل پیوند انگور

بنابر آنچه بیان شد موقع پیوند زدن زمانی است که گیاه در دوره فعالیت یعنی شیره نباتی در جریان باشد.
بنابراین از نظر علمی در هر موقع از سال به استثنای موقعی که گیاه در دوره استراحت به سر می برد و شیره نباتی راکد گردیده می توان عمل پیوند را انجام داد.
این نظریه در عمل به اشکالاتی بر می خورد که عملا موقع پیوند زدن را محدود می کند.
۱- مقدار زیاد شیره نباتی مانع ایجاد تماس بین پیوندک و پایه در ناحیه طبقه مولده و جوش خوردن آنها با یکدیگر می شود و به اصطلاح باغبانان پیوندک در شیره نباتی مایع مانع ایجاد تماس بین پیوندک و پایه در ناحیه طبقه مولده و جوش خوردن آنها با یکدیگر می شود و به اصطلاح باغبانان پیوندک در شیره نباتی خفه می گردد.
 

سرمای زمستان و یخبندان برای پیوند

۳- سرمای زمستان و یخبندان و بطور کلی حرارت کمتر از ۱۰ درجه در هوای اطراف پیوندک نیز مانع فعالیت سلولهای نامبرده گردیده جوش خوردن پیوند را غیر ممکن می سازد.