آشنایی با خواص انگور

انگور میوه‌ای است بهشتی که شامل ویتامین‌های آ، ب، و ث می‌باشد هم چنین دارای مقداری منیزیم، کلسیم، آهن،‌ فسفر، پتاسیم و آلبومین است‌. امروزه در طب درمان‌های طبیعی (نتروپت), از رژیم‌های مختلف انگور استفاده می‌کنند. همچنین این میوه را برای درمان بیماری‌های یبوست،‌ عوارض رماتیسم، کم‌خونی و حتی پیشگیری از سرطان  سودمند می‌دانند‌.
انگور هم لاغر کننده است و هم چاق کننده بدین گونه که اگر انگور را از صبح تا ظهر خالی میل کنید لاغر کننده است و اگر آن را همراه با غذا میل کنید چاق کننده است. توجه داشته باشید وقتی انگور میل می‌کنید پشت آن آب سرد ننوشید و یا میوه‌های خشک مانند برگه هلو و غیره را با انگور و آب میل نکنید، زیرا دچار دل درد می‌شوید.

یکی از خواص انگور، صاف کننده و مولد خون بودن  آن است‌. انگور قند خون را نیز تنظیم می‌کند. به علاوه انگور قرمز برای تصفیه خون و خون سازی از انگور سبز هم بهتر است. البته افرادی که قند خون پایین دارند می‌توانند از انگور بهره زیادی ببرند‌. بنابراین سعی کنید همیشه انگور داشته باشید و چند بار در روز از آن میل کنید‌.   
انگور یکی از میوه‌های ضد سرطان شناخته شده است و این به خاطر خواص ضد عفونی کنندگی آن است‌. افرادی که در دوره نقاهت یک بیماری هستند و یا ضعف عمومی‌بدن دارند و در نتیجه قدرت دفاعی بدن آن‌ها کم شده است، سعی کنند از انگور، هویچ، سیب و هلو، به مقدار زیادی استفاده کنند‌. البته می توانند این میوه‌ها را با هم در آب میوه‌گیری ریخته و آب میوه حاصل شده را جرعه جرعه در طول روز بنوشند‌.
 خوب است بدانید انگور پتاسیم زیادی دارد که به جبران ضعف بدن کمک می‌کند و در کنترل فشارخون موثر است.  انگور و سیب هر دو میوه‌های بهشتی هستند که افراد مبتلا به ناراحتی‌های قلب و اعصاب می‌توانند آب آن را نیز در طی روز بنوشند‌.

 


  • این مقاله صرفا یک مطلب عمومی است اگر به صورت تخصصی و حرفه ای قصد باغداری درخت انگور را دارید و این که قصد تاسیس باغ انگور را دارید کتاب سیر تا پیاز درخت انگور برای شماست.
  • سیر تا پیاز درخت انگور برای باغداری درخت گردو لازم است، هر فردی که در حوزه درخت انگور فعالیت می کند و یا قصد احداث باغ انگور را دارد باید بداند که دنیای باغداری این درخت چه میگذرد و با شیوه های باغداری و نکات اختصاصی این درخت آشنا شود.

در صورتی که شما قصد احداث باغ انگور را دارید کتاب سیر تا پیاز درخت انگور شما را برای یک شروع قوی آماده می کند و دیدگاه شما را نسبت به این درخت تغییر خواهد داد.

برای مطالعه جزییات کتاب روی تصویر زیر کلیک کنید

 

کتاب سیر تا پیاز درخت انگور

 


 

 

 

 

 

 

 


انگور برای سلامتی قلب، ریه و کلیه نافع است و به علت داشتن املاح و مواد سلولزی، ملین و مدر بوده و برای مبتلایان به اوره بالای خون (نقرس) مناسب و سازگار است‌. این نکته را هم بدانید یبوست که عوارض آن بی‌اشتهایی، نفخ، سردرد،‌ تشنگی مفرط و بدبویی دهان است با خوردن آب انگور تازه برطرف می‌شود‌. خود انگور در درمان یبوست و التهاب معده و روده ها و شیره انگور خاصیت ملین دارد.برگ آن مقوی و قابض و دم کرده آن مدر است . آبغوره اش در رفع اورام مخاط لثه و دهان و سرکه حاصله از تخمیر دانه انگور در تسکین خارش پوست و جلوگیری از خونریزی ها بکار میرود و دانه های خشک آن صفرا و بلغم را دفع و پی را محکم کرده خستگی را رفع و حالت انبساط بوجود میاورد در همه حال انگور و برگ و شیره و دانه های خشک شده و دانه های نارس (غوره ) و دانه تخمیر شده (سرکه ) مصرف غذائی دارند .


کشمش: کشمش تقویت کننده بدن است و اگر آن را مانند چای دم کنید و بنوشید، برای نرم کردن سینه و درد گلو مفید است‌.   پیامبر خدا (ص) فرمود : " انگور را دانه دانه بخورید چرا که گواراتر و خوش تر است " امام صادق (ع) : " هنگامی که آب فرو نشست و استخوانهای مردگان ، پدیدار شد نوح این را بدید و بدین سبب بسیار آشفته و اندوهگین شد . سپس خدا به او وحی کرد :" این کاری است که خود با خویش کرده ای ! تو خود انها را نفرین کردی ! " گفت : پروردگارا ! من از تو آمرزش می طلبم و به درگاه تو توبه می کنم . سپس خداوند به او وحی کرد : " انگور سیاه بخور تا اندوهت از میان برود .

                                                    

خواص کشمش 


آشنایی با خواص کشمش

انگور خشک شده که همه آنرا به نام “کشمش” می‌شناسند، قرن‌ها پیش به وجود آمده است. کشمش در ایران و مصر در ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد، تولید شده بود و دارای خواص فراوانیست که در اینجا به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم :
۱-کشمش، میوه ای خشک و مغذی است و مانند دیگر خشکبارها در تمام سال یافت می‌شود.

۲- کشمش، یک غذای پر انرژی، کم چرب و کم سدیم می‌باشد و برای افرادی که رژیم‌های کم سدیم را باید رعایت کنند بسیار مفید است.
۳-کشمش، برای سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان نقش مهمی‌را بر عهده دارد، به همین دلیل مصرف آن برای زنان قبل از یائسگی بسیار مفید است.

۴- کشمش، دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می‌باشد و از تخریب سلولی جلوگیری می‌کند.
۵- کشمش، باوجودی که شیرین و چسبناک می‌باشد، بر دندان اثر مخربی ندارد و باعث خرابی دندان نمی‌شود، حتی می‌توان گفت این میوه خشک از فساد دندان جلوگیری می‌کند. کشمش، برای سلامت دندان و لثه بسیار مفید می‌باشد.
۶- کشمش، منبع خوب ویتامین‌ها و عناصر مغذی بدن می‌باشد. عناصر و ویتامین‌هایی همچون آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین B در کشمش موجود است.
۷- کشمش، محتوی مقدار زیادی آهن می‌باشد. ۶۰۰ گرم کشمش، ۹۰ درصد آهن مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می‌کند. ۱۰۰ گرم کشمش در حدود ۸۸/۱ میلی گرم آهن دارد، در حالیکه ۱۰۰ گرم گوشت گاو بین ۴-۲ میلی گرم آهن دارد.
۸- کشمش، منبع خوب فیبر، آنتی اکسیدان و همچنین منبع خوب انرژی می‌باشد و فیبر باعث جلوگیری از سرطان کولون، کمک در جلوگیری از رشد غیر معمول سلول‌ها، بیماری‌ها و همچنین کنترل قند خون را می‌شود.
۹- این میوه خشک باعث عملکرد صحیح رگ‌های بدن می‌شود.
۱۰- کشمش، را به گوشت اضافه کنید تا مقدار چربی غذا را کم کند و مقدار فیبر و آهن را افزایش و مقدار سدیم را کاهش دهد.
۱۱- کشمش، از سرطان جلوگیری می‌کند.
۱۲- کشمش، میزان LDL یا کلسترول بد را در خون کم می‌کند و باعث کاهش بیماری قلبی می‌گردد.
۱۳- اگر به مدت ۴ هفته هر روز کشمش مصرف کنید، آنتی اکسیدان در خون افزایش و کلسترول بد( LDL) کاهش می‌یابد.
۱۴- کشمش، آنتی اکسیدان از پیری و بیماری‌های حاصله از آن را می‌کاهد.
۱۵-کشمش، موجب کاهش استرس می‌گردد.
۱۶- کشمش، دهان را خوشبو می‌کند.
۱۷- کشمش، برای درمان بی نظمی‌معده و یبوست مصرف می‌شود. برای جلوگیری از این ناخوشی‌ها می‌توانید، ۶-۵ عدد کشمش را خیس کنید و بعد از چند ساعت، آب آن را بنوشید.
۱۸- تحقیقات نشان داده است که ورزشکارانی که قبل و در حین ورزش، حدود یک فنجان کشمش مصرف می‌کنند، بهتر از بقیه، سلول‌های بدنشان را از آسیب حفظ می‌کنند.
۱۹- کشمش، به علت داشتن قند فروکتوز، دارای خاصیت مصرف سریع انرژی و کاهش وزن نیز می‌باشد.
۲۰- کشمش، مانند هویج، برای سلامتی چشم نیز خوب است.
۲۱- کشمش، باعث تقویت اعصاب می‌شود.
۲۲- کشمش، سستی و رخوت را از بدن دور می‌کند.
۲۳- با خوردن کشمش، غضب را از خود دور کنید.
۲۴- کشمش موجب از بین رفتن آب اضافی بدن می‌گردد.
۲۵- کشمش، منبع خوب ویتامین D و هورمون استروژن می‌باشد.
۲۶- کشمش، اسپاسم یا گرفتگی عضلانی را کم می‌کند.
۲۷- سعی کنید هنگام مصرف ماست و یا سالاد، “کشمش” را نیز به آنها اضافه کنید.