محمد حسن شمس‌فرد پیش از ظهر امروز در نخستین همایش تولید، فرآوری و صادرات کشمش ایران اظهار کرد: اگر کشاورزی نباشد صادرات کشمش صورت نمی‏گیرد و کشاورزان به صادرکنندگان و تولیدکنندگان ارجحیت دارند.

وی با اشاره به اینکه باید برنامه‏ریزی‏ها به گونه‏ای باشد که در مرحله نخست کشاورزان از تولید خود سود برند، خاطرنشان کرد: پس از کشاورزان باید به سود تولیدکننده و صادرکننده توجه کرد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران با بیان اینکه این اتحادیه طی سال‎های گذشته موفق به کسب عنوان نخست در بخش صادرات غیرنفتی شده است، تصریح کرد: در سال گذشته بیش از 2 میلیارد دلار خشکبار از کشور صادر شده است.

وی ادامه داد: کمک و حمایت از صادرکنندگان، کیفیت و مرغوبیت کالاها و راهنمایی صادرکنندگان از دلایل موفقیت آنها در امر صادرات است.

شمس‌فرد با بیان اینکه امروز صادرکنندگان موفق به دور زدن تحریم‏ها شده‏اند، اضافه کرد: آنها با ارزآوری خود به امر واردات نیز کمک کرده‏اند.

وی اضافه کرد: بخشنامه‏های مختلفی به ویژه در زمینه ارز صادراتی هر روز توسط بانک مرکزی ارائه می‌شود که مشکلاتی را ایجاد کرده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران با بیان اینکه هر کشوری که صادرات بالایی داشته باشد، به راحتی روی پای خود می‏ایستد، اضافه کرد: صادرکنندگان به کشور خود خدمت می‏کنند.

وی با اشاره به اینکه مسئولان باید تسهیلاتی برای صادرکنندگان پیش‏بینی کنند تا صادرات ادامه‎دار باشد، خاطرنشان کرد: گاهی صادرکنندگان متهم به فروش ارز با قیمت بالا و ... می‏شوند.

شمس‌فرد با اشاره به اینکه حضور باغداران در همایش تولید، فرآوری و صادرات کشمش از اهمیت بالایی برخوردار بود، اظهار کرد: باغدار باید جنسی را تولید کند که ضایعات زیادی ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه جنس نامرغوب سبب از بین رفتن آبروی کشور در سایر کشورها می‏شود، گفت: باید برای به دست آوردن بازارهای بیشتر، تولید بهتر را از باغ‏ها آغاز کرد.