انجیر از زمانهای بسیار قدیم وجود داشته و از آن استفاده زیادی می شده است.
درخت انجبر با نام علمی فیکوس دارای ۸۰۰ گونه مختلف بوده و رویش گاه اصلی آن در نواحی مدیترانه است.
حدود 85 درصد از محصول انجیر بصورت خشک ببازار عرضه می شود زیرا انجیر رسیده زود خراب می شود .انجیر درختی است با برگهای زرد و پنجه ای برنگ سبز خاکستری که بلندی آن تا شش متر می رسید و معمولا از سال چهارم شروع به میوه دادن می کند و تا پایان عمرش میوه می دهد.
انجیر به دو صورت خشک و تر در بازار میباشد.همچنین به لحاظ رنگ به انجیر سیاه و انجیر زرد و یا سفید تقسیم می‌شود.
درخت انجیر به گرمای زیاد مقاوم است نسبت به سرما مخصوصا در دوره جوانی حساس است و سرما یک عامل محدود کننده در کاشت این درخت می باشد،باران در موقع تلقیح بسیار مضر است و مقدار محصول را به مقدار قابل توجهی کم می‌کند. در نواحی مرطوب میوه درشت می‌شود و دم آن طویل می‌گردد.
کاشت درخت انجیر در ماه آخر زمستان و در اوایل فصل بهار به دو طریق کاشت میشود: بصورت فلمه زدن و کاشت نهال ریشه دار. همچنین می توان از طریق پیوند زدن به نوع های دیگر تغییر یا اصلاح کرد. فاصله کاشت قلمه در نهالستان انجیر به صورت ۴ ردیف پشت سرهم با فاصله ۴۰ سانتیمتر از یکدیگر است که پس از هر ۴ ردیف یک فاصله ۸۰-۶۰ سانتیمتری فضای آزاد قرار دارد. فاصله نهالها از هم بر روی هر ردیف باید ۲۵-30 سانتیمتر باشد و قلمه‌ها در وسط پشته کاشته شوند.
درخت انجیر به دو گونه بَر و انجیر خوراکی تقسیم می شود که نوع خوراکی آن شامل ازمیر ، سان پدرو و معمولی است و در کشور ما نیز تا کنون ۹ رقم انجیر از تیره ازمیر مورد مطالعه قرار گرفته است که شامل انجیر های سبز ، سیاه ، کشکی ، شاه انجیر ، مَتی ، اَلُمی ، رونو ، برگ چناری و انجیر سفید هستند.
بزرگترین انجیرستان دیم در استان فارس قرار دارد که بیش از ۳۶ هزار هکتار انجیر دیم در استان فارس قرار دارد که ۲۳هزار هکتار آن در استهبان بیشترین سطح زیر کشت انجیر در ایران را به خود اختصاص داده است. آبسرد از توابع شهرستان جهرم بخش خفر نیز که مهد مرغوبترین و خوش خوراک ترین انجیر ایران است، بالغ بر هزار هکتار سطح زیر کشت انجیر را داراست.
در اهمیت و خواص انجیر همین بس که سوره ای به نام (تین) در قرآن آمده و به این میوه با برکت ، لذیذ و بهشتی یاد شده است و از آن در انجیل و تورات نیز سخن به میان آمده است.
کشورهای زیادی همچون ترکیه ، اسپانیا ، ایتالیا ، پرتقال ، سوریه ، روسیه ، مصر ، فلستین ، الجزایر ، قبرس ، آمریکا ، یونان ،  و ایران سابقه زیادی در تولید انجیر دارند که این پراکندگی نشان از سازگاری انواع انجیر با آب و هوای مختلف در جهان است.
انجیر سرشار از کلسیم است که ماده‌ای مفید برای مقاومت در برابر سرطان به شمار می‌آید.
به اعتقاد کارشناسان‌، انجیر از میوه‌هایی است که به راحتی هضم می‌شود‌، ضد نفخ است‌، فعالیت روده‌ها را تنظیم می‌کندو از باقی ماندن پسمانده‌های غذایی در دستگاه گوارش جلوگیری می‌کند.