رمضان روئین‌تن، مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری وزارت جهاد گفت: براساس آخرین آمار سازمان خوار و بار جهانی فائو سطح زیر کشت بارور گردو در جهان حدود یک میلیون هکتار است. وی افزود: بخش بزرگی از باغ‌های گردوی دنیا در چین با سطحی معادل 425 هزار هکتار قرار دارد و پس از چین، ایران و ترکیه به ترتیب با 110هزار هکتار و 100 هزار هکتار رتبه دوم و سوم دنیا از نظر سطح زیرکشت گردو را دارا هستند. روئین تن بیان داشت: سطح کل زیر کشت باغات گردوی کشور حدود 140 هزار هکتار است که از این رقم حدود 110 هزار هکتار بارور و حدود 30 هزار هکتار غیر بارور است.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: بررسی میزان تولید گردو در کشورهای مختلف نیز حاکی از آن است که کشورهای چین، آمریکا و ایران به ترتیب با یک میلیون و 700، 
450 و 222 هزار تن در رتبه اول تا سوم تولید گردوی دنیا قرار دارند و ترکیه و مکزیک نیز چهارمین و پنجمین تولید‌کننده بزرگ این محصول به شمار می‌روند. روئین تن متوسط عملکرد در هر هکتار تولید گردو را در دنیا 3 هزار و 435 کیلوگرم، در چین 4 تن و در ایران 2 هزار و 45 تن عنوان کرد. 
به گزارش فارس، این مقام مسئول سرانه تولید گردو را در کشور 3 کیلوگرم عنوان و تصریح کرد: ارزش اقتصادی 222 هزار تن گردوی کشور حدود 8 هزار و 800 میلیارد تومان و معادل 5/2 میلیون دلار است. وی افزود: استان‌های کرمان، همدان و لرستان بیشترین میزان سطح را در کشت گردو به خود اختصاص داده‌اند و استان‌های همدان، فارس و کردستان به ترتیب دارای بیشترین میزان تولید این محصول هستند. مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری وزارت جهاد درباره میزان صادرات گردو اظهار داشت: با توجه به اینکه بخش اعظمی از گردوی تولیدی در کشور به مصرف داخل می‌رسد، میزان صادرات این محصول بسیار کم است و براساس آمار گمرک در سال گذشته فقط 2 هزار تن از این محصول صادر شده است. 
روئین تن با بیان اینکه هر کیلوگرم گردو با قیمت 7 تا 12 دلار صادر می‌شود، تصریح کرد: کشورهای مقصد صادرات گردوی ایران، امارات، عراق، ترکیه، بحرین و... است. این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در حالی که واردات گردو به کشور ممنوع است متاسفانه واردات غیرقانونی این محصول اتفاق می‌افتد و بخش عمده‌ای از این واردات از چین است. مدیرکل میوه‌های سردسیری وزارت جهاد افزود: گردو در امنیت غذایی مردم ایران نقش بسزایی دارد و این امنیت غذایی به خاطر کیفیت محصول گردو است. وی با بیان اینکه هر 100 گرم گردو، 651 کالری انرژی دارد، افزود: هر 100 گرم آن دارای 64 درصد چربی، 15 درصد پروتئین و 16 درصد کربوهیدرات و دارای ویتامین‌های مختلف A، B1، B2 و C است. روئین‌تن تصریح کرد: بهترین روغن گیاهی در گردو موجود است، بنابراین این محصول می‌تواند در سبد غذایی خانوارهای ایرانی به مقدار کم و با اثربخشی زیاد موجود باشد. /گردوی بوانات