گردو

محققان توصیه می کنند که گردو را به همراه پنیر مصرف کنید، آیا علت این کار را می دانید؟

مصرف پنیر همراه گردو موجب جذب بیشتر کلسیم می‌شود.
 استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مصرف لبنیات همراه با خشکبار مانند گردو و بادام باعث می‌شود تا فسفر موجود در آن به جذب بیشتر کلسیم کمک کند.

مرتضی مشایخ  افزود: نیاز افراد بزرگسال و افرادی که بیشتر از 70 سال دارند،این است که حداقل 4 وعده از مواد لبنی در روز استفاده کنند.

وی گفت: بهتر است سالمندان شیر مصرف کنند زیرا مانع بروز یبوست در این گروه سنی می‌شود. یک وعده شیر معادل با یک لیوان ماست، دو لیوان دوغ و حدود یک قوطی کبریت یا 45 تا 60 گرم پنیر است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: هر یک وعده لبنیات، 25 درصد پروتئین و 30 درصد از کلسیم مورد نیاز بدن را تأمین می‌کنند بنابراین برای پیشگیری از کاهش میزان جذب لازم است لبنیات بدون هر گونه افزودنی و با فاصله زمانی از وعده غذایی استفاده شود.

مشایخ اضافه کرد: مصرف لبنیات همراه با خشکبار مانند گردو و بادام باعث می‌شود تا فسفر موجود در آن به جذب بیشتر کلسیم کمک کند.

وی محصولات تخمیرشده مانند ماست را مفیدتر از شیر دانشت و افزود: به دلیل آن که پروتئین موجود در ماست به اسیدهای آمینه کوچکتری تبدیل شده است، راحت‌تر و سریعتر هضم می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مقدار محتوای کلسیم و پروتئین شیر و ماست را یکسان اعلام کرد و افزود: میکروارگانیسم‌های زنده موجود در ماست مانع از فعالیت باکتری‌های زنده می‌شوند و به حفظ سلامت بدن کمک می‌کنند.

مشایخ اضافه کرد: از سوی دیگر اسیدی بودن ماست باعث می‌شود تا کلسیم به شکل محلول تبدیل شود و جذب بهتر و کاملتری داشته باشد. پروتئین موجود در ماست نیز بیشتر از شیر قابل جذب است. 
 
منبع:  سایت تخصصی گردوی بوانات