این روزها اغلب باغداران و روستایی‌ها در حال زدن یا به اصطلاح ریختن گردو هستند. گردوها اغلب با چوب‌هایی بسیار بلند، اما سبک با تاب خاصی نشانه گرفته می‌شوند و با هر ضربه، تعداد زیادی گردکان با قدرتی چند برابر بیشتر از دانه‌های تگرگ به زمین فرود می‌آیند که اگر شما هدف یکی از این گردکان‌ها قرار بگیرید بدون شک برآمدگی دردناکی در ناحیه ضربه‌خورده تا چند روزی همراهتان خواهد بود. در مرحله بعد گردوها را جمع و گونی می‌کنند. کاری سخت و دشوار است.

چرا که به ازای برداشتن هر گردو از سطح زمین به تمام عضلات و مفاصل بدن فشاری وارد خواهد آمد که این درد نیز تا مدتی یار نامهربانتان خواهد بود. پوست‌گیری گردو هم ماجرایی دارد. در روش سنتی یا همان محلی، گردو را از چند روز تا یک هفته درون گونی محبوس می‌کنند تا به اصطلاح برخی روستایی‌ها پوست آن قره قروت شود. در واقع وقتی گردو گونی می‌شود هنوز نفس می‌کشد و همین عامل موجب افزایش رطوبت و گرما درون گونی شده و با گذشت چند روز پوست گردو ور می‌آید و شکاف می‌خورد و قهوه‌ای رنگ و شبیه قره قروت می‌شود و در نتیجه آن پوست سبزی که به پوسته چوبی گردو چسبیده بود و آن را ول نمی‌کرد براحتی جدا می‌شود.

وقتی گردو سمی می‌شود

اما اگر گردو بیش از زمان تعریف شده در گونی باقی بماند، پوست آن سیاه شده و آلوده به برخی قارچ‌ها بخصوص سم خطرناک آفلاتوکسین می‌شود و مغز گردو بوی نامطبوع کپک را به خود می‌گیرد و در اغلب مواقع رنگ پوسته مغز گردو هم کمی تغییر رنگ می‌دهد و بی‌کیفیت می‌شود و اینجاست که اگر گردو مورد مصرف قرار گیرد با ایجاد ماده‌ای سمی به نام آکرولئین موجب ناکارآمدی کبد می‌شود. گاهی نیز برای رفع بوی کپک، گردوها را خشک می‌کنند و به عنوان گردوی درجه دو و سه که طعم تلخی هم دارد با قیمت پایین‌تری در بازار عرضه می‌کنند که مصرف آن توصیه نمی‌شود.

این گردوهای پوک متقلب

اما چرا وقتی گردوی تازه با پوست چوبی می‌خریم اغلب آنها پوک و بی‌مغز بوده و اگر هم مغزدار باشد وقتی خشک می‌شود مثل چوب شده و قابلیت خوراکی‌اش را از دست می‌دهد؟ اگر درختان گردو طبق قاعده‌ای رسیدگی و آبیاری نشوند یا هوا بسیار گرم و اصلا به درخت آبی نرسد بدون شک گردوها یا ریز می‌شوند یا اگر درشت شوند پوک شده و مغز آن گوشتی و طعم‌دار نخواهد بود و اگر هم طی چند بار آبیاری آخر، آبی درون بافت مغز گردو نفوذ کرده باشد با خشک‌شدن، مغز گردو چوبی خواهد شد.

راه شناسایی گردوی مغزدار

اغلب گردوهای درشتی را که پوک و بی‌مغزند با پوست سبز یا چوبی عرضه می‌کنند و ارقامی را هم که درشت، اما با کیفیت‌اند دستچین و خشک‌کرده و با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسانند. در نتیجه برای خرید گردوی تازه با پوست چوبی، به دنبال انواع درشت آن نباشید و انواعی را که اندازه متوسط و پوست کاغذی دارد انتخاب کنید و اگر هم اصرار به خرید گردوی درشت دارید آنهایی را که هنگام وزن کردن با دست، سنگین‌تر به نظر می‌رسند خریداری کنید.

این مطلب به درخواست بازدیدکنندگان سایت گردوی بوانات تدارک دیده شده است .