گردوی بوانات: کارشناس گردو و پسته جهادکشاورزی فارس با بیان اینکه در سال گذشته 31 هزار و 257 تن گردو در استان فارس تولید شده، گفت: فارس با این میزان تولیدات 9 درصد از تولید گردوی کشور را به خود اختصاص داده و رتبه دوم تولید گردو در کشور را از آن خود کرده است.

علیرضا ضیغمی عنوان کرد: سطح زیرکشت گردو در استان فارس 11 هزار و 379 هکتار است که از این سطح هزار و 831 هکتار غیربارده و 9 هزار و 548 هکتار بارور است.

وی افزود: از نظر سطح زیرکشت استان فارس رتبه پنجم کشوری را داراست ولی از نظر تولید رتبه دوم را به خود اختصاص داده که نشان دهنده این است که کار زیادی در این عرصه در استان انجام شده است و متوسط عملکرد و تولید در زمینه گردو بالاتر از دیگر استانهای کشور است.

کارشناس گردو و پسته جهاد کشاورزی فارس ابراز داشت: برداشت گردوی سال جاری تقریبا از اواخر مرداد در مناطقی که گرمتر بوده اند، آغاز شده است.

ضیغمی با اشاره به اینکه گردو در بخشهای شمالی و مرکزی فارس کشت می شود، اظهار کرد: شهرستانهای بوانات, داراب, اقلید، سپیدان و شیراز سطح زیر کشت بالایی در تولید گردو دارا هستند.

وی گفت: با توجه به خسارتهایی که خشکسالی، سرمازدگی و تگرگ به باغهای گردو در فارس وارد کرد، قاعدتا باید تولید گردوی سال جاری 30 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته باشد ولی با توجه به مدیریت صحیحی که اعمال شد، پیش بینی می شود امسال در حد سال گذشته تولید گردو داشته باشیم.

کارشناس گردو و پسته جهاد کشاورزی فارس با عنوان اینکه بخشی از گردوی تولید شده در استان به مصرف داخلی می رسد و مابقی نیز به سایر استانهای کشور فرستاده می شود، بیان کرد: ما صادرات چندانی در بخش گردو نداریم که این مختص همه کشور است به شکلی که در حالی که ایران رتبه سوم تولید گردو را در جهان داراست در صادرات آن رتبه بیست و پنجم جهان را به خود اختصاص داده است./گردوی بوانات